Jak pomóc dziecku radzić sobie z porażką?
Dzieciom zależy na sukcesach z kilku powodów, m.in. dają poczucie przyjemności i satysfakcji, zaspokajają potrzebę sprawczości oraz podnoszą samoocenę (“umiem to”, “potrafię!”). Ponadto dzięki sukcesom dzieci zyskują podziw i akceptację rówieśników oraz uwagę rodziców.
Jednak porażka jest nieodłączonym elementem życia. W zależności od wieku przybiera różną postać, ale jej gorycz jest równie wielka dla dwulatka, nastolatka, jak i dla dorosłego. Ponieważ nie da się wyeliminować porażki z życia warto od początku uczyć dzieci jak sobie z nią radzić.
Kiedy zakwitną kasztany ...matura tuż, tuż
Matura do zdania to trudne wyzwanie. W tym roku będzie inna, tylko egzaminy pisemne i nie w maju a w czerwcu. Nikt przed Tobą nie zdawał egzaminu w takiej formie i w tak trudnej sytuacji, jaką jest sytuacja obecnej pandemii. Czyli czeka ciebie dużo stresujących sytuacji. Strach nas paraliżuje przed egzaminem, któż tego nie zna ? Kto nie odczuwał lęku przed egzaminem? Tak zwany egzamin dojrzałości to dla wielu uczniów bardzo ważny moment i sprawdzian, który może być przyczyną stresu egzaminacyjnego. Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na sytuację, która zagraża naszemu dobrostanowi i zostaje przez nas uznana za trudną. Różne bodźce stresują różnych ludzi. Objawia się najczęściej pojawieniem się trudnych emocji. Doświadczamy niepokoju, strachu, złości, a nawet gniewu. Jednocześnie o stresie daje nam znać ciało. Pojawiają sygnały: pocą się dłonie, mamy „miękkie” nogi, skurcze żołądka – to tylko niektóre przykłady somatycznych objawów stresu. Ze stresem egzaminacyjnym, dotyczącym egzaminu maturalnego można sobie poradzić.
Uważność i relaksacja
„Chociaż zewnętrzne zdarzenia mogą być trudne, kluczem do naszego szczęścia jest sposób, w jaki reaguje na nie nasz umysł.” Jack Kornfield
Pandemia koronawirusa zmusiła wiele osób do pozostania w domach, zarówno dzieci jak i dorośli przeżywają wiele stresów, Ci którzy muszą wyjść do pracy też konfrontują się z własnymi obawami. Dorośli muszą radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami jak i trudnymi emocjami podopiecznych. Teraz w domu odbywa się większość naszych aktywności tzn. szkoła, praca, biuro, zajęcia pozalekcyjne, czas wolny itd. Tak wiele rzeczy, które wykonywaliśmy w sposób automatyczny, nagle trzeba nadal wykonać ale w sposób odmienny, nierzadko całkowicie nowy.
Jak budować poczucie wartości u dziecka?
Poczucie własnej wartości to akceptacja siebie ze swoimi mocnymi i słabymi stronami pomimo porażek i bez względu na sukcesy. To przekonanie o swojej godności i wartości jako istoty ludzkiej.
Zaufanie do siebie i swoich możliwości oraz adekwatna samoocena umożliwiają realizowanie marzeń i celów, jakie stawia na swojej drodze mały człowiek. Bez wiary w siebie dziecko staje się niepewne, nieśmiałe, bierne, boi się wyzwań i potencjalnych porażek.
To przede wszystkim rodzice wpływają na fakt, czy dziecko częściej myśli: „Na pewno mi się nie uda” czy raczej „To ciekawe! Spróbuję, sprawdzę, czy mi się powiedzie”, bowiem poczucie własnej wartości kształtuje się od pierwszych dni narodzin dziecka.
Jak dodawać dziecku wiary we własne możliwości, czynić go otwartym na nowe doświadczenia i pewnym siebie człowiekiem, który wychodzi z różnymi inicjatywami już od najmłodszych lat?