Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko- część 4
Praktyczne wskazówki dla ucznia z dysleksją, dotyczące czytania lektur
- Dowiedz się od nauczyciela, na co należy zwrócić uwagę podczas czytania lektury.
- Zapoznaj się z budową książki: przejrzyj materiał do czytania, zwracając uwagę na tytuły rozdziałów, spis treści, uwagi zapisane na marginesach.
- Zastanów się, po ile stron należy codziennie czytać, aby zakończyć czytanie książki w terminie. Zapisz tę liczbę w kalendarzu i codziennie przestrzegaj.
- Przystępuj do czytania, gdy jesteś wypoczęty i w dobrym nastroju. Czytaj dokładnie i uważnie, zaznaczaj zakładkami miejsca, które są ważne.
- Podczas czytania rób krótkie przerwy na odpoczynek oczu (np. zamknij oczy na chwilę i pomrugaj nimi, popatrz w dal przez okno na zieleń).
- Po przeczytaniu fragmentu skontroluj, czy wszystko jest dla ciebie zrozumiałe, czy coś wymaga wyjaśnienia. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj rodzica, nauczyciela, przyjaciela lub sięgnij do encyklopedii lub innego opracowania.
- Rób krótkie streszczenia w myślach lub mówiąc do siebie, bądź zapisuj na arkuszu papieru kluczowe hasła, zdania, imiona, i związane z nimi wydarzenie. Treść możesz notować w formie „mapy myśli”.
- Po przeczytaniu całego tekstu sprawdź, czy zwróciłeś uwagę na wszystkie aspekty, czy potrafisz o nich opowiedzieć własnymi słowami.
Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko- część 3
Koncentracja uwagi ucznia na zadaniu
Jak się skoncentrować?
- Podzielić materiał na partie: pracujemy ok. 0,5 godziny, krótka przerwa (2-3 minuty) i znowu praca.
- Uatrakcyjniamy metody uczenia (podkreślamy, zaznaczamy, głośno powtarzamy).
- Mobilizuje nas bliski koniec, po nauczeniu się fragmentu zrobię sobie przerwę.
- Zaczynamy odrabianie lekcji od przedmiotów, zadań trudniejszych.
- Zmieniamy przedmioty do nauki.
- Nagradzamy siebie za pracę np. przerwa na przekąskę, rozmowa z kolegą, koleżanką, odsłuchanie ulubionego utworu muzycznego, piosenki.
Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko- część 2
Jak dobrze zorganizować miejsce nauki dziecka?
- Wdrażamy porządek i stały rozkład dnia(ta sama pora wstawania, odrabiania lekcji wypoczynku, spania). Dziecku daje to poczucie spokoju i ładu. Jego układ nerwowy ma czas na regenerację.
- Planujemy z wyprzedzeniem wszystkie sprawy dodatkowe, w których dziecko będzie uczestniczyć.
- Dyskretnie przypominamy dziecku o jego obowiązkach.
- Dajemy dziecku czas na odpoczynek po zajęciach szkolnych, lecz odrabianie lekcji powinno zacząć się po niezbyt długiej przerwie.
- Stwarzamy dziecku korzystne warunki podczas odrabiania lekcji(ograniczamy silne bodźce, unikamy głośnej muzyki, telewizora, radia, komputera, głośnej rozmowy).
- Trzeba ograniczyć dziecku oglądanie telewizji i granie na komputerze. W zamian wskazane jest wyjście na krótki spacer.
- Rozbudzamy w dziecku zainteresowania.
- Dbamy o prawidłową dietę, bogatą w białko, ryby, owoce morza, unikamy węglowodanów.
- Pilnujemy, aby dziecko, przystępując do nauki, nie było głodne ani spragnione.
- Uczymy dziecko relaksacji.
Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko – część 1
W związku z zaistniałą sytuacją, wymuszającą spędzanie czasu przez dzieci i młodzież na terenie domu, chcemy przekazywać Państwu wskazówki i informacje dotyczące pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i nie tylko oraz ogólne rady do uczenia się w warunkach domowych.
Umieszczane materiały wspomogą efektywność uczenia się dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do śledzenia Poradnika