Poradnik logopedy: praca z dzieckiem w domu- część V
Przedstawiamy Państwu listę ciekawych blogów i stron logopedycznych, zktórych mogą Państwo skorzystać by urozmaicić terapię logopedyczną prowadzoną ze swoim dzieckiem w domu.
- Blogi i strony, z których można pobrać dużo gotowych plików z pomocami logopedycznymi:
► Logopedia Praktyczna – strona z pomocami logopedycznymi. „Szablony” - czyli pliki pdf z materiałami do drukowania – zawierają najczęściej bardzo różnorodne elementy do ćwiczeń oddechowych, do różnicowania słuchowego głosek oraz do chowania obrazków.
Oprócz gotowych pomocy, są tam także różne inspiracje oraz ciekawe artykuły i recenzje książek.
► Blog Mimowa – mnóstwo interesujących pomocy logopedycznych do wydrukowania z charakterystycznymi rysunkami. Gry po wydrukowaniu, wycięciu (często) i zalaminowaniu (opcjonalnie) są gotowe do użycia – zawierają materiał obrazkowy dla konkretnych głosek. Oprócz pomocy drukowalnych, Mimowa proponuje również komputerowe gry logopedyczne (mimowa.pl), opisane w punkcie 4 przy pomocach multimedialnych on-line.
Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu – część IV
Rozwijanie słuchu fonemowego
Słuch fonemowy jest umiejętnością różnicowania fonemów, czyli najmniejszych elementów mowy. Pozwala on wyodrębnić w mowie zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach sylaby a w sylabach głoski oraz ustalić kolejność głosek w wyrazie. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności czytania i pisania. Dziecko z zaburzeniami słuchu fonemowego popełnia liczne błędy w wymowie, pisaniu i czytaniu.
Problemy w mowie to:
- wady wymowy,
- ubogi zasób słownictwa,
- trudności w budowaniu zdań i dłuższych wypowiedzi,
- skracanie i zniekształcanie trudniejszych wyrazów,
- kłopoty z zapamiętywaniem i powtarzaniem trudnych wyrazów i dłuższych zdań,
- agramatyzmy.
Poradnik logopedy: praca z dzieckiem w domu- część III
Rozwój mowy dziecka jest zależny od rozwoju ogólnego. W stymulowaniu prawidłowego rozwoju dzieci niezbędne jest oddziaływanie nie tylko na mowę, ale również na powiązane z nią zmysły: słuchu i wzroku, na małą motorykę i koordynację ruchową.
Proponujemy Państwu ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej mających wpływ na prawidłowy rozwój artykulacji.
Przykładowe ćwiczenia regulujące prawidłowy oddech i poprawną pracę mięśni brzusznych:
- dmuchanie w elastyczne szarfy,
- podpory na piłce z uszami w leżeniu przodem,
- zeskakiwanie z wysokości,
- podskoki na trampolinie,
- gra w klasy na dywanie, macie,
- przemieszczanie się przez otwory, dziury typu miękki worek.
Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu- część II
Jak stymulować rozwój mowy dziecka?
Rodzice często niepokoją się, gdy ich dwu a czasem nawet czteroletnie dziecko wypowiada tylko pojedyncze słowa, jego zasób słownictwa jest bardzo ubogi, lub wcale jeszcze nie mówi. Warto jednak wiedzieć, że zasób słownictwa biernego, czyli rozumienie rozwija się znacznie wcześniej niż zasób słownictwa czynnego, czyli mówienie i samemu można stymulować rozwój mowy dziecka przez:
1. Słuchanie, obserwowanie i podążanie za nim
Zachęcamy dziecko do komunikowania się, dostrzegając jego potrzeby. Nie wyręczamy go w mówieniu i nie staramy się zrozumieć za wszelką cenę jego komunikatów niewerbalnych, niech próbuje przekazać nam wszystko słowami. Nie przerywajmy wypowiedzi dziecka.Gdy podpowiadamy mu słowa, dajmy możliwość wyboru właściwej odpowiedzi. Nasze słownictwo powinno być znane dziecku. Rozmowa powinna być podstawową formą ćwiczeń.