Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu – część VI
Jak postępować z dzieckiem jąkającym się?
- Gdy dziecko nie zdaje sobie sprawy, że się jąka to w żaden sposób nie daj mu odczuć, że coś się w jego wymowie zmieniło, pomóż mu nabrać zaufania do swojego mówienia, mimo niepłynności.
- Słuchaj uważnie tego co dziecko mówi, jakie informacje chce Ci przekazać, nie skupiaj się na tym w jaki sposób się wypowiada. Tak samo reaguj w każdej sytuacji, niezależnie od tego czy dziecko się jąka, czy akurat mówi bardziej płynnie.
- Nie stosuj poleceń i upomnień typu : „ powtórz, mów wolniej, weź głębszy oddech, nie jąkaj się”. Takie komunikaty utwierdzają dziecko w przekonaniu, że ważniejsze jest mówienie płynne niż treść jego wypowiedzi.
- Jeśli dziecko się spieszy, jest nadmiernie podniecone powiedz mu: „uspokój się, mamy przecież dużo czasu”, to zupełnie coś innego niż komunikat „mów wolniej”, ponieważ nie zwraca wówczas uwagi na to jak dziecko mówi, ale na jego stan emocjonalny i zachowanie.
- Nie przerywaj wypowiedzi dziecka, cierpliwie wysłuchaj tego co ma do powiedzenia.
- Utrzymuj kontakt wzrokowy podczas rozmowy. Nawet kiedy jesteś zajęty wysłuchaj dziecka do końca.
Poradnik logopedy: praca z dzieckiem w domu- część V
Przedstawiamy Państwu listę ciekawych blogów i stron logopedycznych, zktórych mogą Państwo skorzystać by urozmaicić terapię logopedyczną prowadzoną ze swoim dzieckiem w domu.
- Blogi i strony, z których można pobrać dużo gotowych plików z pomocami logopedycznymi:
► Logopedia Praktyczna – strona z pomocami logopedycznymi. „Szablony” - czyli pliki pdf z materiałami do drukowania – zawierają najczęściej bardzo różnorodne elementy do ćwiczeń oddechowych, do różnicowania słuchowego głosek oraz do chowania obrazków.
Oprócz gotowych pomocy, są tam także różne inspiracje oraz ciekawe artykuły i recenzje książek.
► Blog Mimowa – mnóstwo interesujących pomocy logopedycznych do wydrukowania z charakterystycznymi rysunkami. Gry po wydrukowaniu, wycięciu (często) i zalaminowaniu (opcjonalnie) są gotowe do użycia – zawierają materiał obrazkowy dla konkretnych głosek. Oprócz pomocy drukowalnych, Mimowa proponuje również komputerowe gry logopedyczne (mimowa.pl), opisane w punkcie 4 przy pomocach multimedialnych on-line.
Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu – część IV
Rozwijanie słuchu fonemowego
Słuch fonemowy jest umiejętnością różnicowania fonemów, czyli najmniejszych elementów mowy. Pozwala on wyodrębnić w mowie zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach sylaby a w sylabach głoski oraz ustalić kolejność głosek w wyrazie. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności czytania i pisania. Dziecko z zaburzeniami słuchu fonemowego popełnia liczne błędy w wymowie, pisaniu i czytaniu.
Problemy w mowie to:
- wady wymowy,
- ubogi zasób słownictwa,
- trudności w budowaniu zdań i dłuższych wypowiedzi,
- skracanie i zniekształcanie trudniejszych wyrazów,
- kłopoty z zapamiętywaniem i powtarzaniem trudnych wyrazów i dłuższych zdań,
- agramatyzmy.
Poradnik logopedy: praca z dzieckiem w domu- część III
Rozwój mowy dziecka jest zależny od rozwoju ogólnego. W stymulowaniu prawidłowego rozwoju dzieci niezbędne jest oddziaływanie nie tylko na mowę, ale również na powiązane z nią zmysły: słuchu i wzroku, na małą motorykę i koordynację ruchową.
Proponujemy Państwu ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej mających wpływ na prawidłowy rozwój artykulacji.
Przykładowe ćwiczenia regulujące prawidłowy oddech i poprawną pracę mięśni brzusznych:
- dmuchanie w elastyczne szarfy,
- podpory na piłce z uszami w leżeniu przodem,
- zeskakiwanie z wysokości,
- podskoki na trampolinie,
- gra w klasy na dywanie, macie,
- przemieszczanie się przez otwory, dziury typu miękki worek.