Oferta pomocowa Poradni w zakresie wspomagania szkół i placówek w realizacji kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021
Pełna Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pasłęku uprzejmie informuje, że w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym na rzecz wspomagania i wzajemnego rozwoju, szczególnie w realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej proponujemy Państwu w roku szkolnym 2020/2021 następujące formy wspomagania:
Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu - część IX
Niedosłuch a rozwój mowy. Niedosłuch coraz częstszym problemem dzieci. Jak go rozpoznać?
Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku, potem zaczyna głużyć, gaworzyć, a następnie wypowiada pierwsze wyrazy i buduje proste zdania. Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat, a jego przebieg zależny jest m.in. od czynności mózgu, sprawności narządów mowy oraz narządu słuchu. Dziecko, które niedosłyszy ma również problem z nauką mówienia.
Z badań Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach pod Warszawą wynika, że coraz większa liczba polskich dzieci boryka się z niedosłuchem. Obecnie około 20 proc. dzieci i młodzieży w Polsce ma problemy ze słuchem. Według statystyk nawet dwa na 1000 noworodków rodzi się z tym zaburzeniem.
Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu- część VIII
Jak pracować w domu z dzieckiem z afazją ?
O afazji dziecięcej mówimy, gdy dziecko pomimo braku upośledzenia umysłowego, zaburzeń natury psychologicznej i z prawidłowym słuchem nie wykształciło mowy w ogóle, bądź wykształciło ją w stopniu dalece odbiegającym od normy wiekowej. Istnieją dwa podtypy afazji dziecięcej, ruchowa i czuciowa. W przypadku afazji ruchowej dziecko ma problemy z budowaniem wypowiedzi, ma jednak zachowaną zdolność rozumienia mowy. Natomiast czuciowa afazja dziecięca powoduje zaburzenia zarówno w mówieniu jak i rozumieniu mowy, przeważają jednak zaburzenia rozumienia.
Poradnik logopedy: praca rodzica z dzieckiem w domu- część VII
Dlaczego dziecko nie wymawia głoski"r"?
1. Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe (a brak tej głoski może być wskazaniem do podcięcia);
2. Nieprawidłowa budowa języka: krótki, gruby lub zbyt duży;
3. Nieprawidłowe napięcie języka (wzmożone lub osłabione);
4. Zbyt wczesne próby wymówienia r, gdy język nie jest jeszcze dostatecznie usprawniony;
5. Niska sprawność języka – brak pionizacji, mała ruchomość koniuszka języka;
6. Nieprawidłowy wzorzec wymowy najbliższego otoczenia;