Wsparcie psychologiczne maturzystów
Wsparcie psychologiczne maturzystów
Dyżury telefoniczne psychologów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku
tel. (55) 248-24-32
04.06.2020 r. (czwartek) – 1400-1500,
05.06.2020 r. (piątek) – 1400-1500,
08.06.2020 r. (poniedziałek) – 1400-1500,
09.06.2020 r. (wtorek) – 1400-1500.
Jak pomóc dziecku radzić sobie z porażką?
Dzieciom zależy na sukcesach z kilku powodów, m.in. dają poczucie przyjemności i satysfakcji, zaspokajają potrzebę sprawczości oraz podnoszą samoocenę (“umiem to”, “potrafię!”). Ponadto dzięki sukcesom dzieci zyskują podziw i akceptację rówieśników oraz uwagę rodziców.
Jednak porażka jest nieodłączonym elementem życia. W zależności od wieku przybiera różną postać, ale jej gorycz jest równie wielka dla dwulatka, nastolatka, jak i dla dorosłego. Ponieważ nie da się wyeliminować porażki z życia warto od początku uczyć dzieci jak sobie z nią radzić.
Kiedy zakwitną kasztany ...matura tuż, tuż
Matura do zdania to trudne wyzwanie. W tym roku będzie inna, tylko egzaminy pisemne i nie w maju a w czerwcu. Nikt przed Tobą nie zdawał egzaminu w takiej formie i w tak trudnej sytuacji, jaką jest sytuacja obecnej pandemii. Czyli czeka ciebie dużo stresujących sytuacji. Strach nas paraliżuje przed egzaminem, któż tego nie zna ? Kto nie odczuwał lęku przed egzaminem? Tak zwany egzamin dojrzałości to dla wielu uczniów bardzo ważny moment i sprawdzian, który może być przyczyną stresu egzaminacyjnego. Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na sytuację, która zagraża naszemu dobrostanowi i zostaje przez nas uznana za trudną. Różne bodźce stresują różnych ludzi. Objawia się najczęściej pojawieniem się trudnych emocji. Doświadczamy niepokoju, strachu, złości, a nawet gniewu. Jednocześnie o stresie daje nam znać ciało. Pojawiają sygnały: pocą się dłonie, mamy „miękkie” nogi, skurcze żołądka – to tylko niektóre przykłady somatycznych objawów stresu. Ze stresem egzaminacyjnym, dotyczącym egzaminu maturalnego można sobie poradzić.
Uważność i relaksacja
„Chociaż zewnętrzne zdarzenia mogą być trudne, kluczem do naszego szczęścia jest sposób, w jaki reaguje na nie nasz umysł.” Jack Kornfield
Pandemia koronawirusa zmusiła wiele osób do pozostania w domach, zarówno dzieci jak i dorośli przeżywają wiele stresów, Ci którzy muszą wyjść do pracy też konfrontują się z własnymi obawami. Dorośli muszą radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami jak i trudnymi emocjami podopiecznych. Teraz w domu odbywa się większość naszych aktywności tzn. szkoła, praca, biuro, zajęcia pozalekcyjne, czas wolny itd. Tak wiele rzeczy, które wykonywaliśmy w sposób automatyczny, nagle trzeba nadal wykonać ale w sposób odmienny, nierzadko całkowicie nowy.