Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudności w uczeniu się (zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko- część 7
Praca na błędach z zeszytów szkolnych
Konieczne jest włączenie do współpracy rodzica bądź innej osoby kontrolującej zeszyty i wyszukującej błędy:
- Zaznaczanie w zeszytach błędów poprzez podkreślanie ich ołówkiem. Przy większej wprawie ucznia można wskazywać linijkę tekstu, w której jest błąd, wpisując na marginesie liczbę błędów lub odpowiednią ilość umówionych symboli.
- Poprawianie błędów w zeszycie przez ucznia, najlepiej poprzez wykorektorowanie, przekreślenie całego wyrazu i zapisanie go od nowa, od początku do końca w poprawionej formie.
- Wpisanie wyrazów w „słupku” do specjalnie do tego celu założonego zeszytu.
- Objaśnienie pisowni wyrazów znanymi regułami (podanie wymiany, rodzaju końcówki itp. czy też numeru strony ze słownika ortograficznego, na której znajduje się dany wyraz).
- Utworzenie rodzin wyrazowych do omawianych wyrazów.
Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko - część 6
Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni – samodzielna praca starszych uczniów
-
- Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
- Powtórz i utrwal zasady pisowni – wskazana praca blokami ortograficznymi.
- Na końcu zeszytu załóż „Słowniczek trudnych wyrazów”.
- Pisanie z pamięci – co dzień.
Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko- część 5
Katalog pomysłów ułatwiających zapamiętywanie
Szybciej i lepiej zapamiętuję, gdy:
- widzę rysunki i obrazki oraz ich miejsce na stronie,
- podkreślam ważne zdania w tekście,
- przepisuję coś lub notuję na marginesie książki,
- nauczyciel mówi i opowiada,
Poradnik do pracy w domu dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( zaburzenia dyslektyczne) i nie tylko- część 4
Praktyczne wskazówki dla ucznia z dysleksją, dotyczące czytania lektur
- Dowiedz się od nauczyciela, na co należy zwrócić uwagę podczas czytania lektury.
- Zapoznaj się z budową książki: przejrzyj materiał do czytania, zwracając uwagę na tytuły rozdziałów, spis treści, uwagi zapisane na marginesach.
- Zastanów się, po ile stron należy codziennie czytać, aby zakończyć czytanie książki w terminie. Zapisz tę liczbę w kalendarzu i codziennie przestrzegaj.
- Przystępuj do czytania, gdy jesteś wypoczęty i w dobrym nastroju. Czytaj dokładnie i uważnie, zaznaczaj zakładkami miejsca, które są ważne.
- Podczas czytania rób krótkie przerwy na odpoczynek oczu (np. zamknij oczy na chwilę i pomrugaj nimi, popatrz w dal przez okno na zieleń).
- Po przeczytaniu fragmentu skontroluj, czy wszystko jest dla ciebie zrozumiałe, czy coś wymaga wyjaśnienia. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj rodzica, nauczyciela, przyjaciela lub sięgnij do encyklopedii lub innego opracowania.
- Rób krótkie streszczenia w myślach lub mówiąc do siebie, bądź zapisuj na arkuszu papieru kluczowe hasła, zdania, imiona, i związane z nimi wydarzenie. Treść możesz notować w formie „mapy myśli”.
- Po przeczytaniu całego tekstu sprawdź, czy zwróciłeś uwagę na wszystkie aspekty, czy potrafisz o nich opowiedzieć własnymi słowami.