Katalog pomysłów ułatwiających zapamiętywanie
Szybciej i lepiej zapamiętuję, gdy:
- widzę rysunki i obrazki oraz ich miejsce na stronie,
- podkreślam ważne zdania w tekście,
- przepisuję coś lub notuję na marginesie książki,
- nauczyciel mówi i opowiada,
- na lekcji są konkretne rekwizyty,
- sam kilka razy coś przećwiczę,
- napiszę coś na tablicy,
- w miejscu nauki jest miła atmosfera,
- nauczyciel czyta albo słucham, jak koledzy powtarzają na głos materiał z lekcji,
- robię coś wspólnie z kolegami,
- słucham muzyki,
- dotykam czegoś,
- pracuję z tekstem, który mam zapamiętać,
- są pomoce, które mogę zobaczyć(np. film, eksponat, rysunek),
- są pokazy i demonstracje,
- mogę dyskutować,
- mogę zadawać pytania i odpowiadać,
- odgrywam role na podstawie tekstu do zapamiętania,
- jest cisza,
- mogę powtarzać coś głośno, śpiewać, skandować, chodzić,
- mogę powtarzać coś, będąc w ruchu.
Wskazówki dotyczące poprawy czytania:
„Czytanie na raty”
Uczeń młodszy
- Dziecko czyta na głos (zależnie od możliwości : od jednej – kilku linijek do ½ strony).
- Dziecko czyta z dorosłym na głos (dwa razy więcej np. 2 linijki do 1 strony).
- Dorosły czyta dziecku na głos (trzy razy więcej np. 3 linijki do 3 stron).
- Dziecko czyta samo po cichu (4 razy więcej np. 4 linijki do 4 stron).
Powtórka całego cyklu (pkt 1-4).
- Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.
Uczeń starszy
- Dziecko czyta na glos (zależnie od możliwości : od ½ - 1 strony).
- Dorosły czyta na głos – (około 3 stron).
- Dziecko czyta samo po cichu – (około 4 stron).
Powtórka całego cyklu (pkt 1-3).
- Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.
- Słuchanie tekstu z jednoczesnym czytaniem, śledzenie go w książce (ok. 1-2 stron).
- Słuchanie tekstu – bez czytania (kilka stron).
Powtórka (pkt 5-6).
- Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.
Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych oraz wytycznych Marty Bogdanowicz