Katalog pomysłów ułatwiających zapamiętywanie

Szybciej i lepiej zapamiętuję, gdy:

 

  • widzę rysunki i obrazki oraz ich miejsce na stronie,
  • podkreślam ważne zdania w tekście,
  • przepisuję coś lub notuję na marginesie książki,
  • nauczyciel mówi i opowiada,
  • na lekcji są konkretne rekwizyty,
  • sam kilka razy coś przećwiczę,
  • napiszę coś na tablicy,
  • w miejscu nauki jest miła atmosfera,
  • nauczyciel czyta albo słucham, jak koledzy powtarzają na głos materiał z lekcji,
  • robię coś wspólnie z kolegami,
  • słucham muzyki,
  • dotykam czegoś,
  • pracuję z tekstem, który mam zapamiętać,
  • są pomoce, które mogę zobaczyć(np. film, eksponat, rysunek),
  • są pokazy i demonstracje,
  • mogę dyskutować,
  • mogę zadawać pytania i odpowiadać,
  • odgrywam role na podstawie tekstu do zapamiętania,
  • jest cisza,
  • mogę powtarzać coś głośno, śpiewać, skandować, chodzić,
  • mogę powtarzać coś, będąc w ruchu.

 

Wskazówki dotyczące poprawy czytania:

 

„Czytanie na raty”

 

Uczeń młodszy

  1. Dziecko czyta na głos (zależnie od możliwości : od jednej – kilku linijek do ½ strony).
  2. Dziecko czyta z dorosłym na głos (dwa razy więcej np. 2 linijki do 1 strony).
  3. Dorosły czyta dziecku na głos (trzy razy więcej np. 3 linijki do 3 stron).
  4. Dziecko czyta samo po cichu (4 razy więcej np. 4 linijki do 4 stron).

            Powtórka całego cyklu (pkt 1-4).

  1. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.

Uczeń starszy

  1. Dziecko czyta na glos (zależnie od możliwości : od ½ - 1 strony).
  2. Dorosły czyta na głos – (około 3 stron).
  3. Dziecko czyta samo po cichu – (około 4 stron).

            Powtórka całego cyklu (pkt 1-3).

  1. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.
  2. Słuchanie tekstu z jednoczesnym czytaniem, śledzenie go w książce (ok. 1-2 stron).
  3. Słuchanie tekstu – bez czytania (kilka stron).

      Powtórka  (pkt 5-6).

  1. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.

Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych oraz wytycznych Marty Bogdanowicz