Matura do zdania to trudne wyzwanie. W tym roku będzie inna, tylko egzaminy pisemne i nie w maju a w czerwcu. Nikt przed Tobą nie zdawał egzaminu w takiej formie i w tak trudnej sytuacji, jaką jest sytuacja obecnej pandemii.  Czyli czeka ciebie dużo stresujących sytuacji. Strach nas paraliżuje przed egzaminem, któż tego nie zna ? Kto nie odczuwał lęku przed egzaminem? Tak zwany egzamin dojrzałości to dla wielu uczniów bardzo ważny moment i sprawdzian, który może być przyczyną stresu egzaminacyjnego. Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na sytuację, która zagraża naszemu dobrostanowi i zostaje przez nas uznana za trudną. Różne bodźce stresują różnych ludzi. Objawia się najczęściej pojawieniem się trudnych emocji. Doświadczamy niepokoju, strachu, złości, a nawet gniewu. Jednocześnie o stresie daje nam znać ciało. Pojawiają sygnały: pocą się dłonie, mamy „miękkie” nogi, skurcze żołądka – to tylko niektóre  przykłady somatycznych objawów stresu. Ze stresem egzaminacyjnym, dotyczącym egzaminu maturalnego można sobie poradzić. 

Nie zawsze jest to proste, ale istnieją sposoby i narzędzia, które umożliwiają opanowanie trudnych emocji i obniżenie napięcia. Warto to robić, ponieważ zbyt wysoki poziom stresu wpływa negatywnie na tak zwane „wykonanie”, a więc na to, jak uczeń poradzi sobie z egzaminami i jakie wyniki osiągnie. Warto pamiętać o tym, że jako rodzice, nauczyciele czy przyjaciele maturzystów nie powinniśmy bagatelizować tego, że uczeń denerwuje się i stresuje przed egzaminami. Warto, abyśmy wspierali i zachęcali do rozmowy zestresowanego maturzystę. Sam uczeń także może jednak zrobić wiele, aby poradzić sobie ze stresem maturalnym.

Oto  proste i skuteczne sposoby i porady:

Uwierz w siebie!

            Pierwszą osobą, która powinna w Ciebie uwierzyć w każdej sytuacji, jesteś Ty sam. Stres bierze się głównie z braku poczucia własnej wartości. Naładuj swój mózg pozytywnymi uczuciami.   Powtarzaj ,, Na pewno ten egzamin zdam, dużo się uczyłem i jestem pewny swojej wiedzy”.

Bądź przygotowany!

            Dobre przygotowanie pomaga zmniejszyć stres nawet o połowę. Nie odkładaj więc nauki  do ważnego egzaminu na ostatnią chwilę.

  • przygotuj przestrzeń do nauki, usuń z biurka wszelkie dystraktory, które rozpraszają uwagę, odłóż telefon, wywietrz pokój,
  • przygotuj sobie coś do jedzenia i pij dużo wody,
  • rób notatki, regularnie i często powtarzaj materiał, a nie będziesz martwić się o to, że coś Cię może zaskoczyć. Dobrze przygotowany będziesz pewny siebie i swoich możliwości,
  • wyznacz sobie cel nauki,
  • opracuj plan nauki co, kiedy i ile materiału chcesz powtórzyć,
  • warto się skoncentrować na tym, w jaki sposób najlepiej wykorzystać swoją wiedzę. To właśnie na to, co wiesz i jak z tego skorzystasz masz wpływ.      

         Ucz się z głową!

            Wiadomo, że człowiek jest w stanie w pełni skoncentrować się na wykonywaniu jednego zadania przez 30 do 45 minut:

  • podczas nauki warto robić przerwy (właśnie co około 45 minut),
  • w przerwie staraj się poruszać i zaangażować się w coś zupełnie niezwiązanego z nauką,
  • daj sobie także czas na przyjemności, szczególnie w ostatnich dniach przed egzaminem.

         Korzystaj z technik relaksacyjnych!  Oddychaj!

  • warto nauczyć się technik relaksacyjnych, które prowadzą do głębokiego rozluźnienia i wyciszenia oraz innymi ćwiczeń oddechowych (treningi relaksacyjne Jacobsona i Schultza),
  • słuchaj muzyki relaksacyjnej ,która redukuje lęk, obawy, stwórz swoją playlistę,
  • ważna jest też umiejętność używania wyobraźni i stosowania wizualizacji, wyobraź sobie siebie w relaksującej dla ciebie sytuacji np. plażę i szum morza albo góry, łąkę czy las …

Zadbaj o swoje ciało !

Podczas ostatnich dni uczenia się i powtórek, ale także w dniu egzaminu pamiętaj o tym, aby się  dobrze odżywiać, nawadniać organizm, wysypiać się i podejmować (nawet w lekkiej formie) aktywność fizyczną. Ciało i umysł są ze sobą ściśle związane i tylko sprawnie funkcjonujący organizm pozwoli ci na wykorzystanie maksimum wiedzy.

Wysypiaj się !

  • sen jest naprawdę bardzo ważny, organizm odpoczywa, regeneruje się, oczyszcza z negatywnych myśli i zbiera siły na kolejny dzień,
  • zdrowy sen powinien trwać minimum 8 godzin. Najlepiej kłaść się spać przed północą, taki sen jest bardziej efektywny i relaksujący,
  • spróbuj o godzinie dziesiątej powoli zacząć się wyciszać; wyłącz telefon, laptopa, odłóż książkę i znajdź chwilę tylko dla siebie i na całkowite wyciszenie,
  • może Ci w tym pomóc ciepła ziołowa herbata lub gorące kakao, spokojna, relaksacyjna muzyka,
  • przed snem staraj się nie myśleć o niczym negatywnym ani stresującym. Nauka do późnych godzin to też nie najlepszy pomysł – zmęczony mózg to niemyślący mózg.

Rozmawiaj z przyjaciółmi i osobami znaczącymi dla Ciebie !

  • spisz wszystkie swoje obawy związane z egzaminem,
  • zrób listę i pokaż ją zaufanej osobie (rodzicowi, nauczycielowi, przyjacielowi). Spróbuj porozmawiać o nich z tą osobą. Być może rozwieje część twoich wątpliwości,
  • rozmowa oznacza także wsparcie drugiej strony, a to nieoceniony zasób w radzeniu sobie z napięciem i trudnymi emocjami.

Znajdź czas na hobby !

  • rozładowaniu stresu, sprzyja oderwanie myśli od nękających nas spraw,
  • nie zapominaj więc o tym, co sprawia Ci radość i zawsze znajduj na to codziennie, przynajmniej pół godziny czasu.

 

Powodzenia !