Koncentracja uwagi ucznia na zadaniu

 

Jak się skoncentrować?

  • Podzielić materiał na partie: pracujemy ok. 0,5 godziny, krótka przerwa (2-3 minuty) i znowu praca.
  • Uatrakcyjniamy metody uczenia (podkreślamy, zaznaczamy, głośno powtarzamy).
  • Mobilizuje nas bliski koniec, po nauczeniu się fragmentu zrobię sobie przerwę.
  • Zaczynamy odrabianie lekcji od przedmiotów, zadań trudniejszych.
  • Zmieniamy przedmioty do nauki.
  • Nagradzamy siebie za pracę np. przerwa na przekąskę, rozmowa z kolegą, koleżanką, odsłuchanie ulubionego utworu muzycznego, piosenki.

 Czynniki wpływające na dekoncentrację ucznia:

  • Hałas
  • Głośna muzyka
  • Złe samopoczucie
  • Bałagan na biurku
  • Głód
  • Stres
  • Brak motywacji
  • Brak stałego miejsca do nauki
  • Niewłaściwa pozycja ciała

 

Praktyczne wskazówki dla uczniów do powtarzania i uczenia się

  • Rozwiązuj testy z ubiegłych lat.
  • Mów do lustra.
  • Zaznaczaj w tekście ważne miejsca i ucz się tylko tych fragmentów.
  • Wykonaj po kilka, kilkanaście razy zadania tego typu.
  • Czytaj sobie po cichu krótkie fragmenty i powtarzaj je głośno własnymi słowami.
  • Nagrywaj czytane notatki i wielokrotnie je odsłuchuj.
  • Zadawaj sobie pytania , które mogą być na sprawdzianie i odpowiadaj sobie na nie, najpierw czytając, a potem mówiąc z pamięci.
  • Sporządź w punktach listę, czego musisz się nauczyć i skreślaj z wielką przyjemnością,   co już umiesz.
  • Podziel sobie zeszyt, notatki na części i po kolei ucz się każdego dnia po trochu.
  • Słówka, tabliczkę mnożenia, wiersz wzory, wypisuj na kartce i wieszaj przy łóżku.
  • Ucz się wiersza, tabliczki mnożenia chodząc i mówiąc na głos.
  • Wyrazy z języka obcego lub z trudnościami ortograficznymi, które nie mogą „wejść do głowy”, wypisuj na osobnych karteczkach samoprzylepnych i wieszaj w różnych miejscach, na przykład przy lustrze w łazience, drugie na stole przy talerzu. Gdy się na nie natkniesz, powtórz je wielokrotnie w myśli i na głos.

                                               

Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych