W związku z zaistniałą sytuacją, wymuszającą spędzanie czasu przez dzieci i młodzież na terenie domu, chcemy przekazywać Państwu wskazówki i informacje dotyczące pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i nie tylko oraz ogólne rady do uczenia się w warunkach domowych.

Umieszczane materiały wspomogą efektywność uczenia się dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do śledzenia Poradnika

 

Rady dla rodziców

 

  • Pamiętaj: nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć udzielanie pomocy dziecku z dysleksją.
  • Nie „etykietuj” swojego dziecka, nie mów o nim: „dyslektyk”, raczej: „Nasze dziecko ma problem dysleksji, a my razem z nim”.
  • Zapewnij dziecku pomoc w domu.
  • Nie traktuj dziecka z dysleksją, jak chorego czy leniwego, nie mów o nim „zdolny leń ”.
  • Nie mobilizuj dziecka ani karą, ani groźbą otrzymania złej oceny. Nie motywuj go do pracy krytyką lub kpiną, obniżanie samooceny obniża też jego nadzieję                       na poprawę i chęć do pracy nad sobą.
  • Pamiętaj, że dziecko nie wyrośnie z dysleksji. Dysleksja jest problemem całego życia i całej rodziny.
  • Uwierz, że twoje dziecko może w szkole odnieść sukces i uniknąć niepowodzenia, jeśli będzie mu udzielona specjalistyczna pomoc.
  • Nie bój się kontaktu ze specjalistami w poradni psychologiczno-pedagogicznej, pedagogiem szkolnym i nauczycielem terapeutą w szkole.
  • Zachęcaj dziecko do udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, nagradzaj za pracę.
  • Współpracuj z nauczycielami i raz w tygodniu dowiaduj się u nauczyciela terapeuty, który prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, co robić w domu.
  • Pamiętaj, że dziecko musi pracować nie tylko w szkole pod kierunkiem nauczyciela, ale i systematycznie w domu – do pracy w domu musisz włączyć się osobiście.
  • Wspomagaj rozwój dziecka. Razem z nim: rozmawiaj, rysuj, ucz się krótkich piosenek, rymowanek, układaj puzzle i klocki, czytaj książki.
  • Rozwijaj wrodzone talenty i zainteresowania swojego dziecka.
  • Dostrzegaj i chwal wszystkie, nawet najmniejsze osiągnięcia dziecka.
  • Stwórz możliwość relaksu i wspólnego przeżywania radości, jeżdżąc z dzieckiem na rowerze, systematycznie chodząc na spacery.

Rady dla rodziców i uczniów

 

Warunki osiągania dobrych wyników w nauce

  • stosunek wewnętrzny do nauki
  • wiara we własne możliwości
  • motywacja
  • rozbudzanie wyobraźni twórczej
  • dobra koncentracja

Warunki pomagające w osiągnięciu dobrej koncentracji w nauce: 

                    

  • stałe miejsce- należy uczyć się zawsze w tym samym miejscu, niech biurko służy tylko i wyłącznie do nauki,
  • właściwa pozycja ciała - kręgosłup oparty o krzesło, nogi oparte o podłogę, ręce oparte o blat,
  • precz z zakłóceniami - zrób porządek w swoim pokoju, szczególnie na biurku,
  • muzyka – jeżeli już, to spokojna cicha.

Najlepsze godziny  na naukę to:     700 - 1200   i   1600 - 2000

Najgorsze godziny na naukę to :   1200 - 1600   i   2000-   700

Kiedy uczyć się czegoś nowego?   700  - 1200

Kiedy robić powtórki?                  1600  - 2000  

            Należy pamiętać, aby w trakcie nauki robić sobie przerwy, ponieważ głowa potrzebuje rozgrzewki, aby zacząć dobrze pracować. Przerwy w nauce powinny wynosić 5 -7 minut, bo wtedy nie tracimy nic z naszej koncentracji na nauce.

 

Jak się uczyć:

 

  • Podziel materiał do nauki na części. Po każdej z nich (około 0,5 h nauki) krótka przerwa; 5-7 minut.
  • Na początku ucz się rzeczy trudniejszych.
  • W czasie nauki przejdź się, usiądź gdzie indziej, aby nie być w jednym miejscu.
  • Mobilizujący jest bliski koniec pracy.
  • Kiedy wykonamy jakiś zakres pracy powinniśmy się sami nagrodzić, np. zjeść owoc.
  • Kiedy przeraża cię wielkość zadania, które masz wykonać poświęć 5 minut na „ przełamanie się ”, w tym czasie zrób plan, zrób „ósemki”, aby rozgrzać mózg.
  • Planując swoją pracę mierzcie wysoko, nie stawiajcie sobie żadnych ograniczeń.
  • Należy pamiętać, że najlepiej zapamiętujemy początek i koniec tematu, gorzej środek. Warto dzielić temat na części.
  • Stosujemy ucząc się kolory, słowa- klucze, hasła, nie notujemy całych zdań, zamiast słów używamy symboli.

Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych.