Wydarzenia

Przedstawiamy Państwu listę ciekawych blogów i stron logopedycznych, zktórych mogą Państwo skorzystać by urozmaicić terapię logopedyczną prowadzoną ze swoim dzieckiem w domu.

  1. Blogi i strony, z których można pobrać dużo gotowych plików z pomocami logopedycznymi:

► Logopedia Praktyczna – strona z pomocami logopedycznymi. „Szablony” - czyli pliki pdf z materiałami do drukowania – zawierają najczęściej bardzo różnorodne elementy do ćwiczeń oddechowych, do różnicowania słuchowego głosek oraz do chowania obrazków.

Oprócz gotowych pomocy, są tam także różne inspiracje oraz ciekawe artykuły i recenzje książek.

► Blog Mimowa – mnóstwo interesujących pomocy logopedycznych do wydrukowania z charakterystycznymi rysunkami. Gry po wydrukowaniu, wycięciu (często) i zalaminowaniu (opcjonalnie) są gotowe do użycia – zawierają materiał obrazkowy dla konkretnych głosek. Oprócz pomocy drukowalnych, Mimowa proponuje również komputerowe gry logopedyczne (mimowa.pl), opisane w punkcie 4 przy pomocach multimedialnych on-line.

► Printoteka- mnóstwo bardzo oryginalnych i atrakcyjnych materiałów logopedycznych gotowych do wydrukowania dla różnych głosek, do ćwiczeń rozwijających język oraz do innych przedmiotów szkolnych. Abonament jest płatny.

► Logotorpeda- dużo pomysłowych pomocy do ćwiczeń logopedycznych z obrazkami, gotowych do wydrukowania.

► Logopeda Rybka- sporo ręcznie rysowanych materiałów do terapii logopedycznej do pobrania (w większości za darmo).

► Brzęczychrząszcz– blog pasjonatki logopedii. Świetne filmiki z nauczania czytania sylabami w sposób twórczy. Dużo ciekawych, abstrakcyjnych wierszyków do utrwalania głosek. Ciekawe, proste, ale oryginalne pomysły zabaw.

►Smykoterapia– dużo doskonałych logopedycznych i ogólnorozwojowych (w tym plastycznych i sensorycznych) zabaw dla mniejszych dzieci, również pomoce do wydrukowania. Dużo pomocy szczególnie dla głosek [k] i [s] - elementy do utrwalania w sylabach, memory i wiele innych.

► Logo-educata- blog logopedyczny z ciekawymi zabawami do wydrukowania, artykułami na temat rozwoju dziecka.

► Kreatywne Wrota- autorka tego bloga jest grafikiem komputerowym i sama przygotowuje piękne pomoce dla swojego dziecka, dzieląc się nimi również ze swoimi czytelnikami.

►LogoŚwiat- blog poświęcony pomysłom na logopedyczną zabawę z dziećmi. Pomoce są gotowe do wydrukowania; często zawierają charakterystyczne, urocze obrazki rysowane przy pomocy komputerowej myszy.

► Raaany Julek!– ogrom materiałów mamy-logopedki, pracującej ze swoim dzieckiem. Mnóstwo pomysłów do pracy nie tylko nad mową, ale także nad postrzeganiem, pamięcią, twórczością artystyczną i wieloma innymi aspektaktami rozwoju dziecka, które są ważne dla rozwoju mowy i nie tylko. Pomoce do drukowania i do samodzielnego przygotowania.

  1. Blogi i strony z ciekawymi pomysłami do samodzielnego przygotowania :

► Głoska- nieskończona ilość fantastycznych pomysłów na terapię – głównie małych dzieci, z którymi pracujemy nad ogólnym rozwojem mowy i uczymy je czytać metodą sylabową. Zabawy  i ćwiczenia tu proponowane można łatwo przygotować samemu. Oprócz zabaw, na tej stronie można znaleźć także ciekawe artykuły o rozwoju dzieci, opóźnionym rozwoju mowy i in. BLOG ADRESOWANY SZCZEGÓLNIE DO RODZICÓW!

► Blog Agaty Skaruz- wiele ciekawych inspiracji do samodzielnego przygotowania pomocy logopedycznycznych.

► Audio-Słowo- blog logopedyczny z ciekawymi i rozmaitymi propozycjami ćwiczeń oraz materiałami do wydrukowania.

►Adrianna – praca i pasja-blog, na którym autorka przedstawia swoje bajecznie ciekawe pomoce do szeroko rozumianej terapii logopedycznej. Znajdziemy tu pomysły nie tylko do ćwiczeń artykulacji, ale także ćwiczeń myślenia, motoryki, a nawet ćwiczenia dla dorosłych pacjentów z afazją lub demencją.

► Logofabryka– prezentacja przekroju samodzielnie wykonanych przez autorkę oraz zakupionych pomocy logopedycznej dla wielu ćwiczonych głosek. Prawie każdy wpis przedstawia szereg ćwiczeń przeznaczonych dla konkretnej głoski.

► MutyzmWybiórczy- Świetna strona pasjonatów terapii tego zaburzenia. Mnóstwo AKTUALNEJ wiedzy, przekazanej w przystępny sposób. Bardzo dużo materiałówdo wydrukowania.

►aac.info.pl– fantastyczna strona-przewodnik po systemach komunikacji alteranatywnej, tworzona przez pasjonatkę i profesjonalistkę 2w1.

► Bilingual House - blog poświęcony kwestii dwujęzyczności - profesjonalne wypowiedzi prowadzącej stronę logopedki, odpowiedzi na pytania rodziców, artykuły oraz zabawne historie dwujęzyczne (autorka bloga jest matką dziecka dwujęzycznego). Na tej stronie można też znaleźć przegląd literatury i pomocy polecanej dla dzieci dwujęzycznych.

List przyszłego wzorowego ucznia klasy I skierowany do rodziców.

 

Mamo! Tato!

 

Niedługo zostanę uczniem! Już nie mogę się doczekać! Sporo potrafię, ale wiele jeszcze muszę się nauczyć; pomóżcie mi, proszę, w przygotowaniu się do tego ważnego momentu. Bawcie się ze mną, świadomie wspierając moje umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania:

  • szukajmy wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę; rozpoznawajmy głosy z otoczenia;
  • wyszukujmy szczegóły, którymi różnią się obrazki;
  • wskazujmy identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych;
  • kolorujmy razem według kodu lub dorysowujmy w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujmy labirynty;
  • układajmy puzzle.

 

Wspierajcie mnie w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: „nad”, „pod”, „przed”, „za” oraz odróżnianiu lewej i prawej strony:

  • wspólnie układajmy historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków;
  • rysujmy według instrukcji słownej;
  • w czasie porządkowania pokoju poproście, bym położył misia na górnej półce, a kiedy będę nakrywał do stołu, sprawdźcie, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie;
  • gdy będę miał kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskaczcie ze mną chwilę, a potem razem poszukajmy serca; gdy już ustalę, po której stronie bije, zaznaczmy stronę, np. zakładając frotkę na rękę;
  • bawcie się ze mną w poszukiwaczy; ukryjcie coś, co mam odnaleźć, a potem dawajcie mi wskazówki – „… dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”.

 

Bardzo chcę nauczyć się pisać, a Wy możecie mi pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności:

  • zwracajcie uwagę na to, jak trzymam kredki i ołówek; powinienem posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym;
  • inspirujcie mnie do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania palcami, nawlekania koralików; przekładania sznurków przez dziurki; lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej; rysowania; tworzenia wycinanek i wydzieranek; kalkowania, stemplowania.

 

Wspomagajcie mnie w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukaniu rozwiązań i planowaniu kolejnych działań:

  • nie podawajcie gotowych rozwiązań; pytajcie, co moim zdaniem, powinienem zrobić w danej sytuacji;
  • jeśli poproszę o naleśniki na obiad, sprawdźmy razem, czy mamy wszystkie potrzebne składniki, ułóżmy listę zakupów, wybierzmy się do sklepu, a potem razem przygotujmy obiad; bardzo chętnie pomogę;
  • zadawajcie mi zagadki; mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was; w czasie spaceru możemy bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”; jeśli powiesz mi, że „… ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku” – będę wiedział, że to ławka; potem ja zadam Wam zagadkę i zobaczę, czy sobie poradzicie z rozwiązaniem;
  • grajcie ze mną w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np. w czasie robienia zakupów poproście, żebym zamknął oczy, dołóżcie kolejną rzecz do koszyka, a ja odgadnę, co to.

 

Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole:

  • rozmawiajcie ze mną codziennie; pytajcie o moje uczucia, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu; zachęcajcie do opowiadania;
  • słuchajcie uważnie tego, co mam Wam do powiedzenia;
  • korygujcie moje błędy;
  • codziennie mi czytajcie.

 

Pomóżcie mi dojrzale, adekwatnie do sytuacji reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie:

  • grajcie ze mną w gry planszowe typu „Chińczyk”; ważne jest przestrzeganie zasad gry i Wasza reakcja na moje zachowanie w przypadku porażki; pozostawcie mi czas         na uspokojenie się, a następnie zaproponujcie kolejną partię; pokażcie mi, w jaki sposób  Wy radzicie sobie z niepowodzeniem; przegrywając, nazywajcie uczucia: „Złości mnie, że przegrałem, ale gratuluję Ci wygranej”, „… może następnym razem pójdzie lepiej”, „szkoda, że nie wygrałem, ale i tak dobrze się bawiłem”;
  • nauczcie mnie technik „samouspokajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry typu: „Najważniejsze, że się starasz; nic nie szkodzi, jeśli Ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”;
  • powierzajcie mi obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście, na miarę moich możliwości, np. podlewanie kwiatów, pakowanie plecaka do przedszkola czy nakrywanie do stołu; każde wykonane zadanie nagradzajcie pochwałą;
  • jeśli jestem znudzony, rozdrażniony lub zmęczony, przerwijmy pracę; pochwalcie mnie za to, co już udało mi się osiągnąć; ustalmy, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujmy pracę zgodnie z ustaleniami.

 

Zwróćcie uwagę czy:

  • chętnie uczestniczę w zabawach i grach ruchowych;
  • potrafię jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach;
  • jestem w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć);
  • potrafię się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety;
  • dobrze widzę i słyszę;
  • męczę się szybciej niż moi rówieśnicy;
  • prawidłowo wymawiam wszystkie głoski.

 

Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, nasza pani chętnie odpowie na wszystkie; opowie Wam też bardzo chętnie o moich sukcesach i podpowie, w czym szczególnie potrzebuję Waszego wsparcia.

 

 

Wasz przyszły wzorowy uczeń

 

 

 

Opracowanie: na podstawie materiałów źródłowych

       

 Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 29 kwietnia  2020 r. (Dz. U. z 29 kwietnia 2020 r., poz. 780) przywraca się stacjonarną działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych, w szczególności związaną z wydawaniem orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii.

         

Przy organizacji pracy Poradni należy uwzględnić przepisy dotyczące ograniczenia, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

 

R O D Z I C U  !

 

  • Zaopatrz swoje dziecko, jeśli ukończyło 4 rok życia, w indywidualną osłonę nosa i ust.
  • Przyprowadź do Poradni dziecko zdrowe – bez jakichkolwiek objawów chorobowych.
  • Nie przyprowadzaj dziecka do Poradni, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji.
  • Wyjaśnij dziecku, żeby nie zabierało do Poradni niepotrzebnych przedmiotów czy zabawek.
  • Regularnie przypominaj dziecku o podstawowych zasadach higieny, w tym o odpowiednim sposobie zasłaniania twarzy podczas kichania czy kasłania.
  • Proszę stosować się do zaleceń bezpieczeństwa na terenie Poradni (np. dezynfekcja i mycie rąk, zachowanie odpowiedniej odległości na poczekalni) oraz innych zaleceń wskazanych przez pracowników Poradni.

 

Życzymy wszystkim dużo zdrowia i zapraszamy do korzystania z naszych usług.

„Chociaż zewnętrzne zdarzenia mogą być trudne, kluczem do naszego szczęścia jest sposób, w jaki reaguje na nie nasz umysł.” Jack Kornfield

Pandemia koronawirusa zmusiła wiele osób do pozostania w domach, zarówno dzieci jak i dorośli przeżywają wiele stresów, Ci którzy muszą wyjść do pracy też konfrontują się z własnymi obawami. Dorośli muszą radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami jak i trudnymi emocjami podopiecznych. Teraz w domu odbywa się większość naszych aktywności tzn. szkoła, praca, biuro, zajęcia pozalekcyjne, czas wolny itd. Tak wiele rzeczy, które wykonywaliśmy w sposób automatyczny, nagle trzeba nadal wykonać ale w sposób odmienny, nierzadko całkowicie nowy.

Należy pamiętać i podkreślić, że szczególnie narażeni na stres są tegoroczni maturzyści i ośmioklasiści, którzy szykują się do ważnych egzaminów w trudnym czasie wielu niewiadomych.

Większość energii lokujemy w lęku dotyczącym przyszłości, to wszystko wpływa na towarzyszące wzmożone napięcie, problemy ze snem. Jak poradzić sobie z własnym napięciem i uchronić przed nim siebie, swoje dzieci, swoich uczniów, swoich partnerów, swoich współpracowników i klientów?

Techniki mindfulness są doskonałą odpowiedzią na to jak radzić sobie z tymi wszystkimi trudnościami.

„Nigdy nie jest za późno na włączenie światła. Twoja zdolność do przełamania niezdrowego nawyku lub wyłączenia starej taśmy nie zależy od tego, jak długo trwała. Zmiana perspektywy nie zależy od tego, jak długo trzymałeś się starego widoku. Kiedy przełączysz przełącznik na strychu, nie ma znaczenia, czy było ciemno przez dziesięć minut, dziesięć lat czy dziesięć dekad. Światło wciąż oświetla pomieszczenie i eliminuje mętność, pozwalając Ci zobaczyć rzeczy, których wcześniej nie widziałeś. Nigdy nie jest za późno na nowe spojrzenie.” Sharon Salzberg

Mindfulness to UWAŻNA OBECNOŚĆ czyli celowe skierowanie swojej uwagi na to czego doznaje w tej konkretnej chwili, nie wybiegając ani w przyszłość, ani w przeszłość. Technika ta pozwala „odkleić się” od wybiegania w przyszłość w pogoni za zmartwieniem dotyczącym przyszłości. Dzięki uważności można znacząco obniżyć napięcie, podnieść odporność organizmu (bo jak wiadomo stres ją obniża).

„Uważność pozwala nam obserwować nasze myśli, widzieć, jak jedna myśl prowadzi do następnej, decydować, czy podążamy niezdrową ścieżką, a jeśli podążamy, to puszczać je i zmieniać kierunki.” Sharon Salzberg

 

Przykładowe linki, które pomogą rozpocząć przygodę z mindfulness.

 

Dla dzieci:

Domowa szkoła z żabą Fredem https://www.youtube.com/watch?v=k_6Dhoub0Tg

Uważność i spokój żabki „Mała żabka” https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q&list=PLTQWbpS9Y1PASt_KggH_afqjB_xnWw_Bt

Uważność i spokój żabki „Śpij dobrze” https://www.youtube.com/watch?v=MLRyENUusGo

Uważność i spokój żabki „Fabryka trosk – ćwiczenie dla dzieci w wieku 5-10 lat” https://www.youtube.com/watch?v=QdNWszYUpwE

Uważność i spokój żabki „Bezpieczne miejsce – ćwiczenie dla dzieci w wieku 5-10 lat” https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI

 

Dla nastolatków:

Medytacja uważności https://www.youtube.com/watch?v=dG32hhe30wY

Relaksacja na sen i na stres https://www.youtube.com/watch?v=JFHSz62mnv0

Wizualizacja „Bezpieczne miejsce” https://www.youtube.com/watch?v=uqD69G2Oinw

Moc góry. Ćwiczenie uważności dla nastolatków https://www.youtube.com/watch?v=hB54eD0T2gY

 

Dla dorosłych:

Taśmociąg zmartwień  https://www.youtube.com/watch?v=iw4BrM5KTYs

 

„Po prostu obejrzyj ten moment, nie próbując go wcale zmieniać. Co się dzieje? Co czujesz? Co widzisz? Co słyszysz?” Jon Kabat –Zinn.