Wydarzenia

W dobie koronawirusa większego znaczenia nabiera pojęcie odpowiedzialności społecznej.  Wcześniej obserwowaliśmy wpływ naszego zachowania na nas samych i najbliższe otoczenie: członków rodziny, sąsiadów, znajomych, rówieśników z klasy czy współpracowników.

            Aktualnie odpowiedzialność społeczna nabiera szerszego znaczenia i większej wagi. To jak się zachowujemy wpływa na zdrowie i życie społeczności danej miejscowości, powiatu, województwa, kraju a nawet świata. To czy zakrywamy usta i nos w przestrzeni publicznej, zachowujemy bezpieczny dystans między sobą, kaszlemy i kichamy w łokieć, często i dokładnie myjemy ręce, używamy środków dezynfekcyjnych jest wyznacznikiem naszej troski o innych. Jest to komunikat skierowany do każdego napotkanego człowieka: „Jesteś dla mnie ważny”, „Szanuję cię”, „Troszczę się o ciebie”, „Jesteśmy razem w tym trudnym czasie”.

            Odpowiedzialności uczymy się od najmłodszych lat. Jest ona uważana za główną cechę dorosłości.

            Ograniczenia związane z nakazami i zakazami w czasie pandemii mogą być szczególnie trudne dla nastolatków. Już sam proces dorastania jest bardzo emocjonujący i nieprzewidywalny, a ta sytuacja potęguje stres i frustrację.  Młodzi ludzie potrzebują kontaktu z rówieśnikami by odbić się w ich oczach i na tym zbudować swoją samoocenę. Bunt i przeciwstawianie się zastanym normom jest wpisany w ten etap rozwojowy.

            My dorośli bądźmy blisko młodych ludzi, wsłuchujmy się w ich potrzeby, rozmawiajmy o wartościach takich jak solidarność, empatia, odpowiedzialność społeczna,  dawajmy dobry przykład swoim zachowaniem.

            Niech dewiza bohaterów powieści Aleksandra Dumas „Trzej muszkieterowie” będzie naszym codziennym mottem.

Katalog pomysłów ułatwiających zapamiętywanie

 

Szybciej i lepiej zapamiętuję, gdy:

 

  • widzę rysunki i obrazki oraz ich miejsce na stronie,
  • podkreślam ważne zdania w tekście,
  • przepisuję coś lub notuję na marginesie książki,
  • nauczyciel mówi i opowiada,
  • na lekcji są konkretne rekwizyty,
  • sam kilka razy coś przećwiczę,
  • napiszę coś na tablicy,
  • w miejscu nauki jest miła atmosfera,
  • nauczyciel czyta albo słucham, jak koledzy powtarzają na głos materiał z lekcji,
  • robię coś wspólnie z kolegami,
  • słucham muzyki,
  • dotykam czegoś,
  • pracuję z tekstem, który mam zapamiętać,
  • są pomoce, które mogę zobaczyć(np. film, eksponat, rysunek),
  • są pokazy i demonstracje,
  • mogę dyskutować,
  • mogę zadawać pytania i odpowiadać,
  • odgrywam role na podstawie tekstu do zapamiętania,
  • jest cisza,
  • mogę powtarzać coś głośno, śpiewać, skandować, chodzić,
  • mogę powtarzać coś, będąc w ruchu.

 

Wskazówki dotyczące poprawy czytania:

 

„Czytanie na raty”

 

Uczeń młodszy

  1. Dziecko czyta na głos (zależnie od możliwości : od jednej – kilku linijek do ½ strony).
  2. Dziecko czyta z dorosłym na głos (dwa razy więcej np. 2 linijki do 1 strony).
  3. Dorosły czyta dziecku na głos (trzy razy więcej np. 3 linijki do 3 stron).
  4. Dziecko czyta samo po cichu (4 razy więcej np. 4 linijki do 4 stron).

            Powtórka całego cyklu (pkt 1-4).

  1. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.

Uczeń starszy

  1. Dziecko czyta na glos (zależnie od możliwości : od ½ - 1 strony).
  2. Dorosły czyta na głos – (około 3 stron).
  3. Dziecko czyta samo po cichu – (około 4 stron).

            Powtórka całego cyklu (pkt 1-3).

  1. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.
  2. Słuchanie tekstu z jednoczesnym czytaniem, śledzenie go w książce (ok. 1-2 stron).
  3. Słuchanie tekstu – bez czytania (kilka stron).

      Powtórka  (pkt 5-6).

  1. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne – opowiadanie lub pisemne w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.

Opracowanie na podstawie materiałów źródłowych oraz wytycznych Marty Bogdanowicz

Matura do zdania to trudne wyzwanie. W tym roku będzie inna, tylko egzaminy pisemne i nie w maju a w czerwcu. Nikt przed Tobą nie zdawał egzaminu w takiej formie i w tak trudnej sytuacji, jaką jest sytuacja obecnej pandemii.  Czyli czeka ciebie dużo stresujących sytuacji. Strach nas paraliżuje przed egzaminem, któż tego nie zna ? Kto nie odczuwał lęku przed egzaminem? Tak zwany egzamin dojrzałości to dla wielu uczniów bardzo ważny moment i sprawdzian, który może być przyczyną stresu egzaminacyjnego. Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na sytuację, która zagraża naszemu dobrostanowi i zostaje przez nas uznana za trudną. Różne bodźce stresują różnych ludzi. Objawia się najczęściej pojawieniem się trudnych emocji. Doświadczamy niepokoju, strachu, złości, a nawet gniewu. Jednocześnie o stresie daje nam znać ciało. Pojawiają sygnały: pocą się dłonie, mamy „miękkie” nogi, skurcze żołądka – to tylko niektóre  przykłady somatycznych objawów stresu. Ze stresem egzaminacyjnym, dotyczącym egzaminu maturalnego można sobie poradzić.  Nie zawsze jest to proste, ale istnieją sposoby i narzędzia, które umożliwiają opanowanie trudnych emocji i obniżenie napięcia. Warto to robić, ponieważ zbyt wysoki poziom stresu wpływa negatywnie na tak zwane „wykonanie”, a więc na to, jak uczeń poradzi sobie z egzaminami i jakie wyniki osiągnie.                                                                                                                                    Warto pamiętać o tym, że jako rodzice, nauczyciele czy przyjaciele maturzystów nie powinniśmy bagatelizować tego, że uczeń denerwuje się i stresuje przed egzaminami.                          Warto, abyśmy wspierali i zachęcali do rozmowy zestresowanego maturzystę. Sam uczeń także może jednak zrobić wiele, aby poradzić sobie ze stresem maturalnym.

Oto  proste i skuteczne sposoby i porady:

Uwierz w siebie!

            Pierwszą osobą, która powinna w Ciebie uwierzyć w każdej sytuacji, jesteś Ty sam. Stres bierze się głównie z braku poczucia własnej wartości. Naładuj swój mózg pozytywnymi uczuciami.   Powtarzaj ,, Na pewno ten egzamin zdam, dużo się uczyłem i jestem pewny swojej wiedzy”.

Bądź przygotowany!

            Dobre przygotowanie pomaga zmniejszyć stres nawet o połowę. Nie odkładaj więc nauki  do ważnego egzaminu na ostatnią chwilę.

  • przygotuj przestrzeń do nauki, usuń z biurka wszelkie dystraktory, które rozpraszają uwagę, odłóż telefon, wywietrz pokój,
  • przygotuj sobie coś do jedzenia i pij dużo wody,
  • rób notatki, regularnie i często powtarzaj materiał, a nie będziesz martwić się o to, że coś Cię może zaskoczyć. Dobrze przygotowany będziesz pewny siebie i swoich możliwości,
  • wyznacz sobie cel nauki,
  • opracuj plan nauki co, kiedy i ile materiału chcesz powtórzyć,
  • warto się skoncentrować na tym, w jaki sposób najlepiej wykorzystać swoją wiedzę. To właśnie na to, co wiesz i jak z tego skorzystasz masz wpływ.      

         Ucz się z głową!

            Wiadomo, że człowiek jest w stanie w pełni skoncentrować się na wykonywaniu jednego zadania przez 30 do 45 minut:

  • podczas nauki warto robić przerwy (właśnie co około 45 minut),
  • w przerwie staraj się poruszać i zaangażować się w coś zupełnie niezwiązanego z nauką,
  • daj sobie także czas na przyjemności, szczególnie w ostatnich dniach przed egzaminem.

         Korzystaj z technik relaksacyjnych!  Oddychaj!

  • warto nauczyć się technik relaksacyjnych, które prowadzą do głębokiego rozluźnienia i wyciszenia oraz innymi ćwiczeń oddechowych (treningi relaksacyjne Jacobsona i Schultza),
  • słuchaj muzyki relaksacyjnej ,która redukuje lęk, obawy, stwórz swoją playlistę,
  • ważna jest też umiejętność używania wyobraźni i stosowania wizualizacji, wyobraź sobie siebie w relaksującej dla ciebie sytuacji np. plażę i szum morza albo góry, łąkę czy las …

Zadbaj o swoje ciało !

Podczas ostatnich dni uczenia się i powtórek, ale także w dniu egzaminu pamiętaj o tym, aby się  dobrze odżywiać, nawadniać organizm, wysypiać się i podejmować (nawet w lekkiej formie) aktywność fizyczną. Ciało i umysł są ze sobą ściśle związane i tylko sprawnie funkcjonujący organizm pozwoli ci na wykorzystanie maksimum wiedzy.

Wysypiaj się !

  • sen jest naprawdę bardzo ważny, organizm odpoczywa, regeneruje się, oczyszcza z negatywnych myśli i zbiera siły na kolejny dzień,
  • zdrowy sen powinien trwać minimum 8 godzin. Najlepiej kłaść się spać przed północą, taki sen jest bardziej efektywny i relaksujący,
  • spróbuj o godzinie dziesiątej powoli zacząć się wyciszać; wyłącz telefon, laptopa, odłóż książkę i znajdź chwilę tylko dla siebie i na całkowite wyciszenie,
  • może Ci w tym pomóc ciepła ziołowa herbata lub gorące kakao, spokojna, relaksacyjna muzyka,
  • przed snem staraj się nie myśleć o niczym negatywnym ani stresującym. Nauka do późnych godzin to też nie najlepszy pomysł – zmęczony mózg to niemyślący mózg.

Rozmawiaj z przyjaciółmi i osobami znaczącymi dla Ciebie !

  • spisz wszystkie swoje obawy związane z egzaminem,
  • zrób listę i pokaż ją zaufanej osobie (rodzicowi, nauczycielowi, przyjacielowi). Spróbuj porozmawiać o nich z tą osobą. Być może rozwieje część twoich wątpliwości,
  • rozmowa oznacza także wsparcie drugiej strony, a to nieoceniony zasób w radzeniu sobie z napięciem i trudnymi emocjami.

Znajdź czas na hobby !

  • rozładowaniu stresu, sprzyja oderwanie myśli od nękających nas spraw,
  • nie zapominaj więc o tym, co sprawia Ci radość i zawsze znajduj na to codziennie, przynajmniej pół godziny czasu.

 

Powodzenia !

 

Konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży

„ Jestem bohaterem czasu walki z koronawirusem”

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pasłęku przy współpracy ze Starostwem Powiatowym w Elblągu ogłasza konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży z terenu Powiatu Elbląskiego. Patronat nad konkursem objął  Pan  Maciej Romanowski, Starosta Elbląski.Temat konkursu „ Jestem bohaterem czasu walki z koronawirusem” nawiązuje do obecnej sytuacji w jakiej funkcjonujemy ze względu na zagrożenie epidemiologiczne.

Jest to szczególnie trudny czas dla dzieci i młodzieży. Chcemy towarzyszyć  im w przeżywaniu  złożonych emocji i zachęcamy do wyrażenia siebie w pracach plastycznych.

Serdecznie zapraszamy do udziału w Konkursie.

Przewidziane są nagrody i wyróżnienia.
Zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem Konkursu, który zamieszczamy w załączeniu.

konkurs plastyczny