Wydarzenia

DRODZY MATURZYŚCI

W DNIACH SZCZEGÓLNYCH DLA WAS, W DNIACH, W KTÓRYCH MIERZYCIE SIĘ Z EGZAMINEM DOJRZAŁOŚCI.

ŻYCZYMY WAM POŁAMANIA PIÓR I POMYŚLNOŚCI, OBY WYNIKI, KTÓRE OSIĄGNIECIE DAŁY WAM MOŻLIWOŚĆ REALIZACJI ŻYCIOWYCH PLANÓW.

PRACOWNICY PORADNI PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNEJ W PASŁĘKU

 

kkstr

 

POWODZENIA NA MATURZE !

Czas pandemii umożliwia zrealizowanie zadań , na które brakuje nam czasu, gdy pracujemy w codziennym trybie. Pani Leonora Ewa Żukowska, pedagog ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Pasłęku, której działania prezentowaliśmy kilka dni temu obecnie dzieli się z Państwem swoim  nowym pomysłem. Prezentujemy projekt Pani Ewy.

„Styropian z opakowania stał  się inspiracją, żeby zrobić z niego mini teatrzyk...
W szkole prowadzę zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. To będzie pomoc dydaktyczna. Dzieciaki będą mogły doskonalić swoje umiejętności opowiadania, wyrażania emocji a także rozwijać własną kreatywność. Teatrzyk jest "rozwojowy". Od naszej kreatywności zależy jaką bajkę chcemy opowiedzieć i jakie elementy trzeba dorobić. Na dobry początek ...bajka o Czerwonym Kapturku i o rybaku i złotej rybce”. 

Leonora Ewa Żukowska, pedagog Szkoła Podstawowa Nr 1 w Pasłęku 

Jak zwykle podziwiamy kreatywność. Pani Ewo, gratulujemy pomysłowości, wytrwałości oraz tempa pracy. Z pomysłu chętnie skorzystamy w naszej pracy terapeutycznej.
Dziękujemy za współpracę w ramach tworzenia banku  dobrych pomysłów pedagogicznych.

Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pasłęku

Oto kilka zdjęć prezentujących pracę Pani Ewy

1

 

2

 

3

 

kkstr

 

Wsparcie  psychologiczne maturzystów

 

Dyżury telefoniczne psychologów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku

tel. (55) 248-24-32

 

04.06.2020 r. (czwartek) – 1400-1500,

05.06.2020 r. (piątek) – 1400-1500,

08.06.2020 r. (poniedziałek) – 1400-1500,

09.06.2020 r. (wtorek) – 1400-1500.

 

Dlaczego dziecko nie wymawia głoski"r"?

1. Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe (a brak tej głoski może być wskazaniem do podcięcia);
2. Nieprawidłowa budowa języka: krótki, gruby lub zbyt duży;
3. Nieprawidłowe napięcie języka (wzmożone lub osłabione);
4. Zbyt wczesne próby wymówienia r, gdy język nie jest jeszcze dostatecznie usprawniony;
5. Niska sprawność języka – brak pionizacji, mała ruchomość koniuszka języka;
6. Nieprawidłowy wzorzec wymowy najbliższego otoczenia;
7. Niewykształcona autokontrola słuchowa – dzieci wówczas nie słyszą swojej wadliwej artykulacji. Warto wiedzieć, iż głoska r może nie pojawić się nawet u 6-letniego dziecka (do końca 6 roku życia)- jest to zgodne z kalemdarzem rozwoju mowy dziecka. Jednak  samoistnie pojawi się tylko wówczas, gdy 4-,5-,6-latek zamiast r wymawia l. W takim przypadku należy upewnić się czy dziecko w ogóle słyszy różnicę między obiema głoskami. Możemy to sprawdzić polecając dziecku, by klasnęło, gdy usłyszy głoskę r w podanym przez dorosłego słowie (przykładowy zestaw słów: las, jaskinia, rower, trawa, loki).

Ćwiczenia logopedyczne - pomogą nauczyć dziecko "r"                                                                              

Oto kilka propozycji ćwiczeń, które, regularnie wykonywane pomogą dziecku wyćwiczyć trudną głoskę r. Warto wykonywać je z dzieckiem przed lustrem, by mogło obserwować poprawność ruchów artykulacyjnych.

1.    Naśladujemy ssanie cukierka – wykonujemy je najlepiej przed lustrem, by móc ocenić poprawność wykonywania ćwiczenia.
2.    Odklejanie językiem opłatka lub kawałka flipsa przyklejonego do podniebienia.
3.    Śpiewanie szybko la, lo, le, lu w rytmie znanej melodii.
4.    Kląskanie językiem – naśladowanie stukania kopyt konia. Najpierw koń jedzie bardzo szybko, stopniowo co raz wolniej, aż w końcu zatrzymuje się w połowie a nasz język zostaje przyssany do podniebienia.
5.    Kobra – ćw. podobne jak wyżej, tyle, że język przyssany staramy się utrzymać dłużej a następnie mocno dmuchnąć, tak, by opadający język zawibrował. Ćwiczenie powtarzamy często, wówczas dziecko wyczuje, jak wprawić czubek języka w drganie.
6.    Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka – maleńkie skrawki papieru umieszczamy na lekko uniesionym czubku języka, następnie energicznie dmuchamy, wprawiając czubek języka   w drganie.
7.    Bardzo szerokie rozciąganie języka, który wsuwa się do jamy ustnej i wysuwa z niej – jego brzegi powinny dotykać zębów trzonowych.
8.    Układanie szerokiego języka przy lekko rozchylonych ustach i wykonywanie wdechów i wydechów.
9.    Naśladowanie dźwięków:

  • budzika: drrrryń, drrryń
  • gry na trąbce: tra, tro, tre
  • parskania konia: prrry

Miłej zabawy!

Opracowanie: na podstawie materiałów źródłowych